فیلم| روش‌های تدبر در قرآن / توجه به شیوه‌های تعلیم و تزکیه پیامبر اکرم(ص)
کد خبر: 3914310
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
قسمت چهاردهم /

فیلم| روش‌های تدبر در قرآن / توجه به شیوه‌های تعلیم و تزکیه پیامبر اکرم(ص)

اسماعیل عاکفی، مدرس و پژوهشگر علوم قرآنی در بخش دیگری از سلسله برنامه‌های «تدبر در قرآن کریم» درباره شیوه‎های تعلیم و تزکیه پیامبر اکرم(ص) مطالبی را بیان کرد.

به گزارش ایکنا، اسماعیل عاکفی، پژوهشگر علوم قرآنی، در چهاردهمین جلسه روش‌های تدبر در قرآن به بیان یکی دیگر از تکنیک‌های تدبر در قرآن پرداخت که متن و فیلم آن در ذیل آمده است؛

«بسم‌الله الرحمن الرحیم»

در آیه 2 از سوره مبارکه «جمعه»، خداوند می‌فرماید: «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ»

پیامبر قرار است، مردم را تزکیه کند، این به چه معناست؟ یعنی اینکه پیامبر(ص) تصمیم بر پاک کردن مردم دارد؛ ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی‌ بخش. مرده که توان زنده کردن کسی را ندارد، بلکه باید آن شخص زنده باشد. به‌عنوان نمونه بتادین (ضدعفونی‌کننده زخم) باید عاری از میکروب باشد تا بتواند جراحتی را پاک کند.

پیامبر(ص) می‌خواهد که مردم را از گناه و آلودگی پاک کنند، بنابر این لازم است که در ابتدا خود پاک باشند، دوم؛ آشنا با شیوه پاک کردن مردم از هر گونه ناپاکی باشند. سوم؛ شیوه پاک‌کنندگی ایشان مورد تأیید خداوند است که در قرآن کریم به آن اشاره شده است. چهارم؛ پس مردم یک سری ناپاکی دارند. پنجم؛ مردم نیاز به پاک شدن دارند. ششم؛ مردم توان پاک شدن از سوی پیامبر اکرم(ص) را دارند. اما اگر کسی در اظهارات خود بیان کرد که به روش و تعالیم رسول اکرم(ص) توجهی ندارد و دستورات ناهنجار برای خودش تعیین کند و به اصطلاح برای خود نسخه بپیچد، باید به او گفت به چه دلیل چنین توصیه می‌کند؟! اگر برای توصیه‌های خود به آیات قرآن و فرمایشات پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و مستندات محکم آورد، مورد قبول است، زیرا بزرگانی همانند آیت‌الله بهجت با دلیل و سند از فرمایشات پیامبر(ص) و معصومین(ع) سخن می‌گفتند و هیچ کدام از این بزرگان از جانب خود نسخه‌ای برای عموم مردم نمی‌پیچیند.

پس در اینجا بیان می‌شود که اگر کسی از سوی خود نسخه و دستوراتی را توصیه می‌کند، باید دلیل منطقی ارائه کند. پیامبر اکرم(ص) به عنوان معلم قرآن، رسول خدا، تالی قرآن، مزکی هم بودند. این فرد چه جایگاهی دارد که قصد کنار گذاشتن تزکیه و تعالیم پیامبر(ص) را دارد و مدعی فهم قرآن را دارد و نیازی برای مراجعه به تعالیم قرآن کریم نمی‌بیند؟

بسیار دقت کنید، برخی از افراد برای درک مسائل، فقط به قرآن رجوع می‌کنند و توجهی به احادیث ندارند. حدیث چیست؟ حدیث همان فرمایشات پیامبر اکرم(ص) است که در توضیح از قرآن کریم در زمان آموزش قرآن، به مردم مطرح شده و توضیحات پیامبر(ص) به عنوان تعلیم قرآن و تزکیه مردم محسوب می‌شود.

بنابراین همواره به این نکته توجه شود که در زندگی، قرآن کریم و اهل بیت(ع) به ویژه وجود مقدس سید المرسلین در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha